Bij elke kerk vragen we het weer: we zijn bezig met een artikel over Bach, mogen we naar het orgel om foto’s te maken? Steeds was het nul op het rekest, maar in Hamburg in de Katharinenkirche is het raak: we krijgen toestemming om alles van dichtbij te bekijken. De dienstdoende conciërge loopt mee en legt geduldig uit ... waar het orgel normaliter staat.
Want er is niets te zien, het orgel wordt gerestaureerd. Hebben wij weer. Bach was zeer enthousiast ove het orgel. In 1720 speelde hij twee uur lang en voerde onder andere uit zijn Fantasie und Fuge g-moll. De 97-jarige Reinicken was erbij en moet verrukt geweest zijn: “Ich dachte, diese Kunst ware gestorben, ich sehe aber, daß sie in Ihnen noch lebet.”
Alhoewel Bach op de door het kerkbestuur uitgeschreven officiële voorspeelavond niet aanwezig kon zijn -of wilde zijn, daarover zijn verschillende lezingen-, kreeg hij toch de baan. Maar Bach koos er voor om toch in Köthen te blijven; misschien had dat wel veel te maken met het onverwachte overlijden van zijn vrouw enkele maanden daarvoor, waardoor hij alleen de zorg had voor vier kleine kinderen tussen de vijf en twaalf jaar.
Voor ons was het sowieso moeilijk te een idee te vormen van de sfeer van de Katharinenkirche, want de hele kerk stond in de steigers. Er was 3,2 miljoen euro bij elkaar gebracht door de stichting Stiftung Johann Sebastian – eine Orgel für Bach. opgericht en de firma Flentrop was bezig het oude orgel te restaureren en uit te breiden.
Maar we bezochten ook de Jacobikirche, een van de andere vier Hauptkirche in Hamburg. Het heeft een prachtig altaar uit 1510.
De Jacobikirche is later nog voorzien van moderner Kemperorgel.
Foto boven: altaar van Jacobikirche in Hamburg.
In Hamburg in de Katharinenkirche is het raak: we krijgen toestemming om alles van dichtbij te bekijken.