≡
  • Home
  • J.S. Bach
    • familie
      • stamboom
    • B A C H
    • koorbezetting
    • kaballistiek
  • Tijdbalk
    • 1685-1695
    • 1695-1702
    • 1703-1707
    • 1707-1708
    • 1708-1717
    • 1717-1723
    • 1723-1750
  • Voetstappen
    • Eisenach
    • Ohrdruf
    • Lüneburg
      • Celle
      • Hamburg
    • Arnstadt
      • Lübeck
    • Mühlhausen
      • Dornheim
    • Weimar
      • Halle
    • Anhalt-Kothen
    • Leipzig
      • Dresden
      • Naumburg
      • Pomssen
      • Stormthal
      • Zschortau
  • Oeuvre
    • Cantates & motetten
      • BWV 1-249b/BWV 118-231
    • Missen, oratoria & passies
      • BWV 11-1088/BWV 232-242
    • Vierstemmig
      • BWV 250-438
    • Liederen & aria's
      • BWV 439-507/BWV 508-518
    • Kamermuziek
      • BWV 995-1013/BWV 1014-1040
    • Orkestmuziek
      • BWV 1041-1070
    • Orgel- en klavecimbelwerken
      • BWV 131a-1128/BWV 772-1080
    • Overige werken
      • BWV 1072-1128
  • Reacties
    • Links
    • Plaats een reactie
  • U bent hier:
  • home

BWV1041-1070

Vioolconcerten

  • Vioolconcert in a, BWV 1041, voor soloviool, strijkorkest en basso continuo (Köthen 1717-1723; bewerkt tot BWV 1058)
  • Vioolconcert in E, BWV 1042, voor soloviool, strijkorkest en basso continuo (Köthen 1717-1723; bewerkt tot concert voor klavecimbel BWV 1054)
  • Dubbelconcert in d, BWV 1043, voor twee violen, strijkorkest en basso continuo (Köthen 1717-1723; bewerkt tot concert voor twee klavecimbels BWV 1062)

Tripelconcert in a, BWV 1044, voor traverso, viool en klavecimbel, strijkorkest en basso continuo (Leipzig, na 1730; bewerking van BWV 894 en 527)

Zes Brandenburgse Concerten, BWV 1046-1051 (Weimar en Köthen, 1711-1720; opgedragen aan Christian Ludwig, markgraaf van Brandenburg)

  • Nr. 1 in F, BWV 1046, voor twee jachthoorns, drie hobo's, fagot, violino piccolo, strijkorkest en basso continuo (variant: BWV 1046a = BWV 1071)
  • Nr. 2 in F, BWV 1047, voor natuurtrompet, blokfluit, hobo, viool, strijkorkest en basso continuo
  • Nr. 3 in G, BWV 1048, voor drie violen, drie altviolen, drie celli en basso continuo
  • Nr. 4 in G, BWV 1049, voor viool, twee blokfluiten, strijkorkest en basso continuo (zie ook klavecimbelconcert BWV 1057)
  • Nr. 5 in D, BWV 1050, voor viool, fluit, klavecimbel, strijkorkest en basso continuo
  • Nr. 6 in Bes, BWV 1051, voor twee altviolen, twee gamba's, cello en basso continuo

Klavecimbelconcerten

Zeven concerten voor klavecimbel, strijkorkest en basso continuo, BWV 1052-1058 (Leipzig ca. 1735-1740)

  • Nr. 1 in d, BWV 1052 (vermoedelijk naar een verloren gegaan vioolconcert; ook gebruikt in cantate 146 Wir müssen durch viel Trübsal, BWV 146 en cantate 188 Ich habe meine Zuversicht, BWV 188)
  • Nr. 2 in E, BWV 1053 (vermoedelijk naar een verloren gegaan concert voor viola d'amore of oboe d'amore; ook gebruikt in cantate 169, Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169 en cantate 49, Ich geh' und suche mit Verlangen, BWV 49 , )
  • Nr. 3 in D, BWV 1054 (naar het vioolconcert in E, BWV 1042)
  • Nr. 4 in A, BWV 1055 (vermoedelijk naar een verloren gegaan concert voor oboe d'amore)
  • Nr. 5 in f, BWV 1056 (vermoedelijk naar delen van verloren gegane viool- en hoboconcerten; ook gebruikt in cantate 156, Ich steh' mit einem Fuss im Grabe, BWV 156)
  • Nr. 6 in F, BWV 1057 met twee blokfluiten (naar het Brandenburgs Concert nr. 4, BWV 1049)
  • Nr. 7 in g, BWV 1058 (naar het vioolconcert in a, BWV 1041)

Drie concerten voor twee klavecimbels, BWV 1060-1062 (Leipzig ca. 1727-1730)

  • Dubbelconcert in d, BWV 1060, voor twee klavecimbels, strijkorkest en basso continuo (Leipzig ca. 1730; vermoedelijk bewerking van een verloren gegaan dubbelconcert voor twee violen of voor viool en hobo)
  • Dubbelconcert in c, BWV 1061, voor twee klavecimbels, strijkorkest en basso continuo (Leipzig ca. 1727-1730; mogelijk oorspronkelijk zonder orkest of voor één klavecimbel, strijkorkest en basso continuo)
  • Dubbelconcert in c, BWV 1062, voor twee klavecimbels, strijkorkest en basso continuo (Leipzig 1736; bewerking van het dubbelconcert voor twee violen, BWV 1043)

Twee Tripelconcerten voor drie klavecimbels, BWV 1063 en 1064 (Leipzig ca. 1730-1733)

  • Tripelconcert in d, BWV 1063, voor drie klavecimbels, strijkorkest en basso continuo (Leipzig ca. 1730-1733; vermoedelijk bewerking van een verloren gegaan dubbelconcert voor twee violen of tripelconcert voor drie violen)
  • Tripelconcert in c, BWV 1064, voor drie klavecimbels, strijkorkest en basso continuo (Leipzig ca. 1730-1733; vermoedelijk bewerking van een verloren gegaan tripelconcert voor drie violen)

Concert in a, BWV 1065, voor vier klavecimbels, strijkorkest en basso continuo (Leipzig ca. 1730-1733; bewerking van het concert voor vier violen, strijkorkest en basso continuo op. 3, nr. 10 van Antonio Vivaldi)

Overige orkestwerken

Vier orkestsuites of ouvertures, BWV 1066-1069

  • Ouverture in C (Orkestsuite nr. 1), BWV 1066, voor twee hobo's, fagot, strijkorkest en basso continuo (Köthen 1717-1723)
  • Ouverture in b (Orkestsuite nr. 2), BWV 1067, voor traverso-solo, strijkorkest en basso continuo (Leipzig 1735-1740)
  • Ouverture in D (Orkestsuite nr. 3), BWV 1068, voor drie natuurtrompetten, twee hobo's, strijkorkest en basso continuo (Leipzig 1729-1731)
  • Ouverture in D (Orkestsuite nr. 4), BWV 1069, voor drie natuurtrompetten, drie hobo's, fagot, pauken, strijkorkest en basso continuo (Köthen, 1717-1723; 1e deel ook in de sinfonia van cantate 110 Unser Mund sei voll Lachens, BWV 110)

Sinfonia in F, BWV 1071 (=BWV 1046a), voor twee hoorns, drie hobo's, fagot, strijkorkest en basso continuo (Leipzig ca. 1730; bewerking van het Brandenburgs Concert nr. 1)

Fragmenten

  • Sinfonia in D, BWV 1045, voor vioolsolo, drie trompetten, twee hobo's, pauken, strijkorkest en basso continuo; vermoedelijk openingsdeel van een verloren gegane cantate, fragment
  • Dubbelconcert in d, BWV 1059, voor klavecimbel, hobo, strijkorkest en basso continuo, fragment van 9 maten (Leipzig ca. 1730; ook in de Sinfonia van cantate 35, Geist und Seele wird verwirret, BWV 35)

Toegeschreven

  • Ouverture in g, BWV 1070, voor strijkorkest (vrijwel zeker niet van Bach, mogelijk van zijn zoon Wilhelm Friedemann Bach)

Foto boven: detail van het olieverfschilderij van Johann Sebastian Bach door Elias Gottlob Haussmann (1748)

Toon de Graaf, dirigent van COV Gorkum

©2005- Op het spoor van Bach