≡
  • Home
  • J.S. Bach
    • familie
      • stamboom
    • B A C H
    • koorbezetting
    • kaballistiek
  • Tijdbalk
    • 1685-1695
    • 1695-1702
    • 1703-1707
    • 1707-1708
    • 1708-1717
    • 1717-1723
    • 1723-1750
  • Voetstappen
    • Eisenach
    • Ohrdruf
    • Lüneburg
      • Celle
      • Hamburg
    • Arnstadt
      • Lübeck
    • Mühlhausen
      • Dornheim
    • Weimar
      • Halle
    • Anhalt-Kothen
    • Leipzig
      • Dresden
      • Naumburg
      • Pomssen
      • Stormthal
      • Zschortau
  • Oeuvre
    • Cantates & motetten
      • BWV 1-249b/BWV 118-231
    • Missen, oratoria & passies
      • BWV 11-1088/BWV 232-242
    • Vierstemmig
      • BWV 250-438
    • Liederen & aria's
      • BWV 439-507/BWV 508-518
    • Kamermuziek
      • BWV 995-1013/BWV 1014-1040
    • Orkestmuziek
      • BWV 1041-1070
    • Orgel- en klavecimbelwerken
      • BWV 131a-1128/BWV 772-1080
    • Overige werken
      • BWV 1072-1128
  • Reacties
    • Links
    • Plaats een reactie
  • U bent hier:
  • home

Oeuvre van J.S. Bach

Wolfgang Schmieder heeft in 1950 een catalogus aangelegd met de naam Thematisch-Systematisches Verzeichnis der musikalischen Werke von Johann Sebastian Bach, waaraan later met de naam Bach Werke Verzeichnis (BWV) werd gerefereerd.

Schmieder catalogiseerde de werken door ze een zogenoemd BWV-nummer te geven: daarbij koos hij niet voor een chronologische volgorde, maar voor een indeling naar genre. Een gevolg daarvan is dat een laag BWV-nummer niet automatisch betekent dat het om een vroege compositie van Bach gaat.

De BWV-nummers zijn ondertussen algemeen aanvaard en worden standaard gebruikt om de werken van Bach aan te duiden. Enkele voorbeelden zijn de Matthäuspassion (BWV 244) en de Hohe Messe (BWV 232).

Sommige BWV-nummers zijn voorzien van een toevoeging a of b. In dat geval gaat het om twee varianten op een cantate met dezelfde titel.

Nummering naar compositie

De cantates komen eerst, vervolgens de koralen, dan de orgelwerken enzovoort. Een compositie met een laag BWV-nummer is dus niet vanzelfsprekend een vroeg werk van Bach. De jongste BWV-nummers zijn ongetwijfeld authenthieke cantates van Bach, omdat hij ze voorzien heeft van een autograaf.

Na het uitkomen van Schmieders catalogus zijn werken verwijderd of vonden er andere correcties plaats.

Het Bach Compendium dat tot stand gekomen is door musicologen als Hans-Joachim Schulze en Christoph Wolff, geeft een nieuwe klassering van Bachs werken.

  • cantates BWV 1 t/m/ 224, zie lijst
  • motetten BWV 225 t/m 231, zie lijst
  • missen BWV 232 t/m 242, zie lijst
  • oratoria BWV 243 t/m 249, zie lijst
  • vierstemmige koralen BWV 250 t/m 438, zie lijst
  • liederen en aria's BWV 439 t/m 524, zie lijst
  • orgelwerken BWV 525 t/m 771, zie lijst
  • klavecimbelwerken BWV 772 t/m 994, zie lijst
  • kamermuziek BWV 995 t/m 1040, zie lijst
  • orkestwerken BWV 1041 t/m 1071, zie lijst
  • overige werken BWV 1072 t/m 1128 (anno 2008); ook de gereconstrueerde concerti en apocriefe werken staan in de appendix vermeld, zie lijst
  • Alle BWV-nummers met verwijzingen naar de afzonderlijke werken.
  • Alle BWV-nummers, eveneens met verwijzingen.

Foto boven: detail van het olieverfschilderij van Johann Sebastian Bach door Elias Gottlob Haussmann (1748)

Contrabas-speler Florilegium Musicum in Gorinchem

©2005- Op het spoor van Bach